Nemusíme byť vyučené automobilové mechaničky, alebo byť technickými typmi, ak chceme kúpiť si spoločníka na cesty. Musíme len dodržiavať pár nepísaných pravidiel, ako odhaliť, či naše vysnívané autíčko prežije s nami jednu sezónu alebo pár krásnych rokov. Ani nemusím písať, že autá nie sú lacnou záležitosťou, a preto sa nesmieme nechať oklamať marketingovými rečami predávajúceho, alebo práve umytým a vylešteným autom.
Výber a typ auta je prvým bodom. Je pekné, že chceme sa voziť v najnovšej módnej vychytávke, ale aj tu platí reálne zhodnotenie, či na servisovanie máme dostatok financií. Čím je auto staršie, tak máte reálnejšiu šancu si potykať s majiteľom autoservisu. Preto musíme byť opatrné. Ak sme si auto už vybrali, tak si ho musíme dôkladne popozerať. Každý jeden škrabanec na laku nám napovie minulosť nášho štvorkolesového kamaráta. Ak je lak iný na rôznych miestach, tak je možné, že majiteľ niekde ťukol pri tom najlepšom možnom scenári. Ale všetko to ešte sú neoverené fakty, je tu ešte možnosť, že majiteľ auta bol módny guru a rád si menil farbu auta s ročnými obdobiami. Vážnu haváriu nášho budúceho autíčka si môžeme odsledovať, ak si sadneme za volant a vydáme sa na skúšobnú jazdu. Samozrejme, že musí byť trošku dlhšia, nielen svalom pomedzi autá na parkovisku neďalekého hypermarketu. Jednoduchým manévrom si odpozorujeme geometriu auta, ak bolo auto v minulosti havarované, tak po pustení volantu z rúk môže výrazne ťahať do jednej zo strán. Je dobré sa po tomto zistení opýtať majiteľa, ak povie rázne nie a ani lak na aute nebude podozrivý, tak je možné, že len tlak v pneumatike je väčší ako na druhej strane.
V aute si odpozorujeme všetky detaily, ktoré by mohli ohroziť našu kúpu. Nesmieme zabudnúť vyskúšať brzdy a ťah auta. Nič nie je horšie, ako auto, ktoré vás v stúpaní do kopca zrádza a vy musíte zaradiť pomaly dvojku, len aby ste sa niekam dostali. Ak počas jazdy počujeme všelijaké zvuky, je možné, že budeme musieť vymeniť tlmiče, brzdové doštičky, filtre, oleje a kvapaliny v aute. Predsalen nepoznáme natoľko bývalého majiteľa, aby sme mu dôverovali a verili, že minulý mesiac nechal vyše 200 eur v servise pri znovuzrodení jazdných vlastností zašlej slávy auta. Preto s touto ,,povinnou" investíciou rátajte. Pozrieme sa na najazdené kilometre, ak sa nám zdá, že 15 000 kilometrov majiteľ pri aktívnom desaťročnom šoférovaní nemohol najazdiť, tak sa ho opýtame, kto šikovný mu stiahol kilometre. Ak natrafíme na auto dovozené zo zahraničia, tak môžeme vyskúšať stránku ko.sk, kde pri možnom šťastí uvidíme naše auto odfotené pri plnej kráse po dovoze na Slovensko.
Dôležitá je komunikácia s bývalým majiteľom. Tu neplatí bobrík mlčanlivosti typu ,,tvárim sa ako automechanička". Istú dávku sebavedomého vystupovania, keď zmixujeme s vhodnými otázkami znesie každý predávajúci. Povinnou otázkou je spotreba. Ak nie sme majiteľkami benzínky, samozrejme. Ak máme z nášho vyvoleného auta dobrý pocit, tak dajme na náš inštinkt a auto kúpme. Či sme investovali správne, to uvidíme po pár sto kilometroch, keď nášho nováčika naučíme nášmu štýlu jazdy. Prejde tak zaťažkávajúcou skúškou našej trpezlivosti a overením v praxi. Nesmieme sa báť, aj my ženy dokážeme mať dobrý nos na to naše správne auto, ktoré nám bude závidieť nejeden chlap. Šťastné kilometre dámy!